المؤسس

رأسلنا

المبوبة

الخصوصية

عـن غـــــرب

فريق التحرير

  • ×
السبت 29 يونيو 2024
بواسطة : 21-02-2017 11:59 صباحاً 7.3K
المصدر -  مونیخ - 22 جمادی اول 1438هـ برابر با 19 فوریه 2017م - واس
وزیر خارجه کشورمان در همایش مونیخ در بحث امنیت که از سه روز پیش با حضور رهبران و مسئولان بلندپایه کشورهای مختلف جهان آغاز شده است سخنانی ایراد کرد.
استاد عادل الجبیر در سخنرانی خود اظهار داشت که نسبت به اوضاع آینده خاورمیانه علی رغم چالش های پیش رو امیدوار است، و تاکید کرد که عربستان سعودی و رئیس جمهور جدید آمریکا در مورد ضرورت ریشه کن کردن گروهک داعش و خطرات رژیم ایران و جاه طلبی های آن اتفاق نظر دارند.
جبیر در ادامه سخنان خود یادآور شد که رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان به شمار می رود، و خود را مدافع همه شیعیان جهان به صرف نظر از تابعیت آنها و حقوق سیاسی دولت های آنها می داند، و افزود: "ایرانیان در امور داخلی بسیاری از کشورها دخالت می کنند، به قوانین بین المللی احترام نمی گذارند، به سفارت های مختلف هجوم می برند و در کشورهای مختلف به ایجاد و حمایت از گروهک های تروریستی پرداخته اند"، و به حضور پسر اسامه بن لادن، موسس گروهک القاعده در ایران اشاره کرد.
وی عدم حمله گروهک های تروریستی مانند داعش به ایران را سوال برانگیز دانست، و تاکید کرد که این رژیم به دنبال تغییرات سیاسی در خاورمیانه است و بخش از مشکل سوریه و یمن به شمار می رود، نه راه حل، و اظهار داشت: رژیم ایران انواع موشکها و سلاح ها را برای حوثی ها ارسال می کند، و باید در این زمینه به این رژیم فشار وارد شود، و درک کند که چنین اقداماتی غیر قابل قبول است.
عادل الجبیر در سخنان خود به بحران یمن نیز اشاره کرده، تاکید کرد که کشورهای ائتلاف عربی جنگ را در یمن آغاز نکردند، بلکه به درخواست دولت قانونی یمن و برای نجات کشور از کودتای تروریست های حوثی وارد عمل شده اند، و از راه حل سیاسی صلح آمیز بر اساس برنامه پیشنهادی خلیج، نتایج گفتگوی ملی و قطعنامه 2216 شورای امنیت دفاع می کنند.