المؤسس

رأسلنا

المبوبة

الخصوصية

عـن غـــــرب

فريق التحرير

  • ×
الجمعة 5 يوليو 2024
مصرية تروي تفاصيل انقاذها من قبل الجيش الهندي في اليمن وتنشر صورتها مع سلاح الكلاشنكوف
بواسطة : 10-04-2015 01:33 مساءً 10.3K
المصدر -  
قالت علياء جابر محمد، مصرية عائدة من اليمن، إن الفضل في بقائها على قيد الحياة حتى الآن بعد الله يعود إلى الجيش الهندي، الذي أرسل سفينة حربية لإجلاء الرعايا الهنود من اليمن إلى جيبوتي، بعد اندلاع الحرب بين الحوثيين والتحالف العربي "عاصفة الحزم".
*
وأوضحت علياء تفاصيل عملية الإجلاء التي نفذتها قوات البحرية الهندية، وكتبت على حسابها الخاص بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك "الجيش الهندي نقلنا للسفينة ونزلنا الغرف اللي المفروض الجيش ينام فيها.. و نيمونا إحنا مكانهم وفضلوا هما صاحيين يقدمولنا خدمة فايف ستارز، بلس جابولنا عشاء وعصائر ولبن و أدوية و دكاتره للناس التعبانة لحد ما ننام.. وبعد ما صحينا جابولنا فطار وفضلوا يخدمونا لحد ما نزلنا من السفينة".
*
وأشارت الفتاة التي نشرت قبل أيام صورتها بسلاح آلي من وسط المعارك في اليمن، وتداولها المصريون عبر "فيسبوك"، إلى أن وفدا من السفارة المصرية استقبل المصريين العائدين على متن السفينة الحربية الهندية في جيبوتي، وكان على رأس الوفد السفير المصري في جيبوتي.
*
إلا أنها استنكرت إجراء اتبعته السفارة المصرية في جيبوتي، بعدما طلبت من المصريين العائدين التوقيع على إقرار يضمن دفع قيمة تذاكر العودة بعد الوصول إلى مصر.
*
وقالت علياء: "بعيد عن إن طز في الفلوس وإن كتر خيرهم في كل الأحوال، بس ليه الهند هي اللي تنقذنا من الخطر وتسفرنا معاها وتأكلنا وتنيمنا وتعالجنا وكل ده من غير ولا مليم!! ومصر اللي هي (أمي) تمضينا على إقرار نرجع الفلوس اللي دفعوهلنا؟؟".
*
ووجهت علياء الشكر للخارجية المصرية رغم فشلها في مساعدتها، وقالت "شكرا لوزارة الخارجية اللي كانت بتطمن عليا طول الوقت وحاولت تساعد بس معرفتش..
*
* *شكرا للسفارة اللى استقبلتنا في جيبوتي.. شكر أكبر لكل الناس اللي حاولت تساعد هنا ولو أطول أشكركم واحد واحد هعمل كدة،.
*
وأي شكر ما يكفيش الدولة المحترمة اللي كنا بنتريق عليها اللي اسمها (الهند)
*