المؤسس

رأسلنا

المبوبة

الخصوصية

عـن غـــــرب

فريق التحرير

  • ×
الأحد 19 مايو 2024
جمعية رسالة المصرية تحتفل بمناسبة مرور 21 عاما على تأسيسها
شعبان إبراهيم - سفير غرب
بواسطة : شعبان إبراهيم - سفير غرب 28-06-2020 04:05 مساءً 5.8K
المصدر -  
في 25/6/1999 بدأت رحلة رسالة في جامعة القاهرة.. مجموعة طلاب في كلية هندسة حلموا يساعدوا المحتاجين ، والنهاردة بفضل ربنا ودعمكم ومشاركة المتطوعين بنحتفل معاكم بمرور 21 سنة على وجودنا ومن مجرد أسرة طلابية النهارده بنحتفل بوجود أكتر من 60 فرع في كل محافظات مصر كانت هذه الرسالة التى نشرتها الجمعية على صفحتها الرسمية على الفيس بوك بمناسبة مرور 21 عاما على انطلاق اكبر قافلة للخير فى مصر والجمعية رقم واحد فى مساعدة المحتاجين .

وأضافت " بكم تمكنا من اقامة أكتر من 30 نشاط لمساعدة كل محتاج ومعاكم عيلة رسالة كبرت وبقينا آلاف المتطوعين يشاركون بجزء من وقتهم وحياتهم لخدمة أهالينا في القري الفقيرة.
والنهارده في احتفالنا بمرور 21 سنة على تأسيس الجمعية حابين نشكر كل شركائنا في رحلة نجاح رسالة و نقولكم شكرا

وأضافت أنه خلال شهر يونيو قام فرع رسالة بدمنهور بتوزيع ١٣٠شنطة غذائية، تجهيز وتوزيع ١١٠٣وجبة إطعام، واستكمالًا للفرحة وفرنا لـ ١٠عرائس "الأجهزة الناقصة والمفروشات والملابس"، ووزعنا تبرعات عينية زي (سرير،بوتجاز، غسالات، بطاطين، مراتب، تلفزيونات) للأسر الأشد احتياجًا،

وقالت الجمعية : أنه بسبب زيادة عدد المرضى وانتشار الوباء ونقص الأدوية من الصيدليات في حالات كتير وضعهم بقي أسوأ تمكنت رسالة فرع القناطر الخيرية توفر عدد من الأدوية لحالات العزل المنزلي و ساعدت في توفير بدل عزل لتغسيل الموتي لاقدر الله في نطاق القناطر ومركز قليوب .

و في فرع رسالة أجا بمحافظة الدقهلية تم تجهيز 23 عروسة من أصحاب الظروف الصعبة، و سلمنا 9 أسرمساعدات عينية، ووزعنا 530 شنطة غذائية ، وكفالات للأيتام بقيمة 45000 جنيه ودفعنا إيجارات متاخرة على العمالة اليومية بقيمة 22000 جنيه، و علاجات شهرية للمحتاجين بقيمة 75000 جنيه و مساعدات مادية لأهالينا في القرى الفقيرة بقيمة 35000 جنيه، ودفع تكاليف إستئصال ورم لمريض محتاج، وقدمنا كشوفات مجانية لكتير من الناس واجراء تحاليل واشاعات مجانية ، و تشييد مباني بقيمة 5000 جنيه،

وبسبب احتياج المستشفيات للتبرع بالدم تكنا من توفير 108 أكياس دم للمرضى
وأقمنا 49 معرض ملابس متنقل كان سببا في سعادة كتير من الأسر، ولحماية أهالينا من فيروس كورونا نظمنا حملات للتوعية ضد الوباء..

ومن أجل المساعدة فى النقليل من انتشار المرض وحماية طلاب الثانوية العامة أثناء امتحاناتهم، وفكرنا بطريقة مختلفة وقررنا مع وحوش نشاط الدعاية ننزل نستقبل طلاب الثانوية عند مدرسة الأورمان بالدقي الساعة 8.30 صباحاً وقبل امتحانهم لتوزيع كمامات ومطهرات عليهم .